Update coronavirus & reisadvies per land

Na een zomer waarin toch weer veel gereisd werd, worden vakantiereizen deze winter afgeraden. En hoewel we merken dat veel jongeren met een tussenjaar toch ervoor kiezen langere tijd in het buitenland te gaan studeren (wat voor hun een noodzakelijke reis kan zijn i.v.m. een vervolgstudie) is het logisch dat veel van onze taalreizigers hun reis uitstellen naar volgend jaar.

De situatie binnen Europa verandert van dag tot dag aangezien er regelmatig landen of zelfs regio's opeens van "geel" naar "oranje" of andersom worden gekleurd door onze overheid. Houd daarom goed hun reisadviezen in de gaten op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Wil je toch vast je (volgende) taalreis plannen? Wij helpen je daarmee graag en denken met je mee over risico's en gevolgen van alle maatregelen. En als je twijfelt of je al moet boeken, dan vinden we vast een flexibele oplossing. Hieronder hebben we de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.

Grenzen open in Europa
Het is mogelijk om binnen Europa te reizen. Belangrijk is wel dat je op de hoogte bent van de corona-maatregelen ter plaatse. Je dient je aan die voorschriften te houden. Welke dat zijn? Kijk bijvoorbeeld op de reiswijzer van de ANWB voordat je vertrekt!

En buiten Europa?
Reizen buiten Europa wordt op dit moment zeer afgeraden hoewel sommige landen zeggen dat ze hun grenzen geopend hebben. Heb je plannen om bijvoorbeeld volgend jaar een verre (taal)reis te maken? Leg ons je ideeën voor en dan vinden we vast een flexibele oplossing!

Wat betekent dit voor mijn taalreis? 
Ga jij naar één van de gebieden/landen in Europa waar code geel geldt? Dan kun je daar in principe heen voor een taalcursus. Geldt er in het land code oranje, dan raden wij af om daarheen te reizen totdat het advies wijzigt. Er is wel een verschil tussen verschillende codes oranje. Soms is een land oranje omdat er een grote kans op besmetting is. Maar soms moet je als Nederlander in quarantaine omdat je als een "risico" gezien wordt. We hebben gemerkt dat sommige jongeren die quarantaine voor lief nemen als ze een verblijf van een aantal maanden gepland hebben... Mocht je een taalreis naar een oranje gebied/land geboekt hebben, dan houden wij je hierover uiteraard op de hoogte.

Wat betekent het voor mij als mijn taalreis niet doorgaat?
Als je bestemming in een oranje gebied/land ligt, raden wij je af om daarheen te reizen. Je taalcursus en (indien geboekt) accommodatie gaat niet door maar je bent je geld niet kwijt. Je houdt het als tegoed door middel van de "Corona voucher" en je mag je taalreis kosteloos uitstellen naar een andere datum.

Je hoeft niet meteen te beslissen wanneer je wil en kunt gaan. Het tegoed blijft geldig tot een jaar na de originele startdatum. 

Een geluk bij een ongeluk: je hebt geboekt bij StudyTravel en wij zijn lid van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Je betaalde reissom is bij ons veilig en valt onder de dekking van dit fonds. Die financiële zekerheid heb je dus!

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator de gehele reissom moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt stellen dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken. Feitelijk staat dit systeem gelijk aan de mogelijkheid om kosteloos om te boeken zoals nu door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties wordt gedaan. Wij rekenen op je begrip hiervoor.

Hoe zit het met de vlucht, kan ik die ook uitstellen?
Voor sommige taalreizigers heeft StudyTravel in overleg de vliegreis geboekt. De annulerings/wijzigingsvoorwaarden hangen af van de luchtvaartmaatschappij. StudyTravel zal met elke cursist persoonlijk contact opnemen over de mogelijkheden.

Heb je zelf een vlucht geboekt, houd dan de informatie van de betreffende luchtvaartmaatschappij in de gaten. Zij zullen je waarschijnlijk (als je vertrekdatum dichterbij komt) een aanbod doen om je reservering te wijzigen.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij je aan om te checken wat je ziektekostenverzekering precies dekt. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt de reisorganisatie geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht je in je accommodatie in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als reisorganisatie niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van je nieuwe terugvlucht als je door quarantaine de oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om je in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen.

Maatregelen taalscholen

Veel taalscholen zijn weer geopend of hebben ons een geplande openingsdatum doorgegeven. Maar hoe gaat het op school m.b.t. de maatregelen? Dit verschilt per taalschool, maar over het algemeen geldt het volgende:

- minder studenten per klas en in de school, zodat de benodigde afstand gehouden kan worden
- deurklinken, klaslokalen, toiletten etc. worden extra schoongemaakt en gedesinfecteerd
- verplicht om je handen te wassen of te desinfecteren bij binnenkomst en tussen de lessen door
- activiteitenprogramma’s worden aangepast in lijn met de lokale coronamaatregelen
- indien mogelijk wordt (deels) buiten lesgegeven

Let op: minder studenten op de taalscholen betekent voor jou dat er minder beschikbaarheid is. Dus mocht je op taalreis willen gaan, overleg met ons wat de maatregelen en mogelijkheden op de bestemming zijn die jij in gedachten hebt.

Ook in de accommodaties zijn er maatregelen getroffen om de hygiëne te waarborgen en de afstand in acht te nemen die op je bestemming verplicht is.

De geldende coronamaatregelen ter plaatse kunnen anders zijn dan in Nederland. Wij zijn bijvoorbeeld verplicht 1,5 meter afstand te houden tot anderen maar in andere Europese landen is dat soms 1 meter of zelfs 2 meter. Het is belangrijk voor vertrek goed op de hoogte te zijn van lokale corona-maatregelen. Je dient je immers op taalreis te houden aan de maatregelen van het land/de regio waar je verblijft. Natuurlijk zijn wij je hierbij ook behulpzaam.

Hoe reis je naar deze landen toe?

Een aantal bestemmingen op onze website kun je met eigen vervoer bereiken. Ben je dat van plan, zorg dan dat je van tevoren goed op de hoogte bent van de maatregelen die op je eindbestemming gelden én van de landen waar je doorheen reist. De coronamaatregelen kunnen anders zijn dan in Nederland.

Veel cursisten kiezen voor een vliegreis naar hun bestemming. Hoewel er wordt gevlogen, is het aantal vluchten op onze bestemmingen (voorlopig) minder zijn dan voorheen. Ook het vliegen op zich zal anders zijn. Vliegtuigmaatschappijen hebben verschillende maatregelen getroffen zodat er op een zo veilig mogelijke manier gevlogen kan worden:

  • Mondkapjes zijn verplicht tijdens het in- en uitstappen en aan boord
  • Afstand houden op de luchthaven en aan boord
  • De lucht in de vliegtuigen wordt ververst m.b.v. speciale filters
  • Er wordt meer dan voorheen aandacht besteed aan hygiëne aan boord
  • Contactmomenten tussen personeel en passagier worden verminderd (bemanning zal waarschijnlijk minder gelegenheid geven aan boord iets te kopen)
  • Passagiers zullen verzocht worden zich zo min mogelijk door de cabine te bewegen

Neem ook eens een kijkje op de websites van bijvoorbeeld Transavia of Ryanair. Daar lees je welke specifieke maatregelen zij nemen. 

Vaak reis je in het land van je bestemming verder met het openbaar vervoer. Zorg daarom dat je op de hoogte bent van de geldende maatregelen in het betreffende land ten aanzien van het corona/COVID19-virus. Zorg bijvoorbeeld dat je mondkapjes bij je hebt en eventuele andere zaken die nodig kunnen zijn.

Kun jij niet wachten om op taalreis te gaan? Wij helpen jou graag met het organiseren van deze onvergetelijke reis! Neem gerust telefonischper mail of via onze chat contact met ons op. Het is ook weer mogelijk om bij ons op kantoor langs te komen voor een persoonlijk advies. We kunnen hier voldoende afstand houden en hebben de benodigde maatregelen getroffen zodat het veilig is zowel voor jou als voor ons. Liever toch advies van een afstandje? Dan kun je ook een gesprek via Skype met ons inplannen.

Bovendien organiseren wij ook informatiedagen (met een beperkt aantal bezoekers) waar je terecht kunt voor meer informatie over onze taalreizen naar het buitenland

 

Wat betekent dit voor mijn taalreis?
Ga jij vanaf 21 juni naar één van de landen in Europa waar code geel geldt? Dan kun je daar gewoon heen voor een taalcursus. Geldt er in het land code oranje, dan kun je er helaas nog niet heen totdat het advies wijzigt. Mocht je een taalreis naar één van deze landen geboekt hebben, dan houden wij je hierover uiteraard op de hoogte. 

 

 

 

Wat betekent het voor mij als mijn taalreis niet doorgaat?
Je taalcursus en (indien geboekt) accommodatie gaat niet door maar je bent je geld niet kwijt. Je houdt het als tegoed door middel van de "Corona voucher" en je mag je taalreis kosteloos uitstellen naar een andere datum.
Je hoeft niet meteen te beslissen wanneer je wil en kunt gaan. Het tegoed blijft geldig tot een jaar na de originele startdatum. 
Een geluk bij een ongeluk: je hebt geboekt bij StudyTravel en wij zijn lid van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Je betaalde reissom is bij ons veilig en valt onder de dekking van dit fonds. Die financiële zekerheid heb je dus!
We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator de gehele reissom moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij ons op het standpunt stellen dat het gerechtvaardigd is om hiervan af te wijken. Feitelijk staat dit systeem gelijk aan de mogelijkheid om kosteloos om te boeken zoals nu door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties wordt gedaan. Wij rekenen op je begrip hiervoor.

 

 

 

Hoe zit het met de vlucht, kan ik die ook uitstellen?
Voor sommige taalreizigers heeft StudyTravel in overleg de vliegreis geboekt. De annulerings/wijzigingsvoorwaarden hangen af van de luchtvaartmaatschappij. StudyTravel zal met elke cursist persoonlijk contact opnemen over de mogelijkheden.
Heb je zelf een vlucht geboekt, houd dan de informatie van de betreffende luchtvaartmaatschappij in de gaten. Zij zullen je waarschijnlijk (als je vertrekdatum dichterbij komt) een aanbod doen om je reservering te wijzigen.

 

 

"Het was nu al veruit de beste zomer uit mijn leven!"

Marieke, Antibes